e-Kiosk.pl - KRONOS 2/2018. Schelling

KRONOS 2/2018. Schelling

Opracowanie zbiorowe

Liczba stron: 403

Kupując otrzymujesz:

MOBI
Pojedyncze wydanie
20.00 zł

Opis

Kolejny numer kwartalnika "Kronos", poświęcony metafizyce czasu, zagadce jego wieczności, a także ciemnym przeczuciom co do przyszłości Europy:

 

? F.W.J von Schelling, Światowieki, ułamek z roku 1811 (fragmenty)

? Markus Gabriel, Filozofia czasu w Światowiekach Schellinga

? Teresa Pedro, Czas według Światowieków F.W.J. von Schellinga

? Christophe Bouton, Czas i wolność

? Catherine Malabou, Przyszłość Hegla. Plastyczność, czasowość, dialektyka

? Cyprian Gawlik, Dlaczego Hegel nie mówi o przyszłości?

? Georg Simmel, Biegunowość i równowaga u Goethego

? Georg Simmel, Schopenhauer i Nietzsche (fragmenty)

 

W "Archiwum Filozofii Polskiej":

? Paweł Rzewuski o grupie "Demiurg"

? Grupa "Demirug" o upadku cywilizacji Zachodu i konieczności budowy słowiańskiego Rzymu

 

Musimy - to jest program filozoficzny - pomyśleć czas inaczej. Po pierwsze musi się w nim pojawić prawdziwa przeszłość i przyszłość. To znaczy taka przeszłość, do której nie można się cofnąć, i taka przyszłość, której osiągnięcie oznacza zmianę nieodwracalną. Po drugie: czas trzeba pomyśleć jako głęboką formę bytu, jego wewnętrzną strukturę, która wyznacza i organizuje jego widzialne kształty i postacie. Mówiąc inaczej: czas trzeba pojąć nie jako dodatek, lecz jako istotę rzeczywistości.

Próbę takiego pomyślenia czasu znajdujemy w pierwszej wersji Światowieków Schellinga, której stosowny fragment, uzupełniony przez współczesne komentarze, znajdzie czytelnik w tym tomie naszego kwartalnika. Tekst Schellinga powstał w roku 1811. Został opublikowany ponad sto pięćdziesiąt lat później. To opóźnienie nie zmienia jednak w niczym jego rewolucyjnego charakteru. Przeciwnie: wszystko to, co się w międzyczasie w filozofii - a skądinąd także w naukach przyrodniczych - wydarzyło, pozwala nam zrozumieć jego powagę i znaczenie. Schelling był pierwszym, który wyciągnął radykalne wnioski z Kantowskiej krytyki pojęcia czasu: jeśli czas jest tylko formą naszych przedstawień, możemy podjąć próbę konstrukcji innego jego pojęcia, bliższego naszemu doświadczeniu.

czytaj więcej zwiń opis